söndag 23 november 2008

Gourmeklubben anländer!




Idag var var det min tur att ha tjejerna på middag. Temat för eftermiddagen var ekologisk, klassisk söndagsmiddag. Som vanligt stressade jag upp mig och sprang omkring som en galning. Fixa lite här och fixa lite där. Och med Esther kring benen blir det hela ännu lite rörigare. Både mamma och Kristin var förbi och försökte hjälpa galningen. Tack ska ni ha! Det hjälpte. Att man aldrig lär sig att planera.

Till slut var allt klart och tjejerna anlände efter en liten shopping tur på Rörstrands.

Innan maten drack vi varmt äpplevin med smak av kanel och vanilj. Passade bra idag när det var så kallt ute. Till förätt åt vi chevré gratinerade rödbetor. Varmrätten bestod av tjälknöl. rotsaksgratäng och rödvinssås. Kände mig som en riktig hemmafru när jag tillagade köttet. Det är vad jag kallar slowfood det, tio timmar i ugnen. Till sist: en äppelgalette med vaniljglass.

Tyvärr gick tiden så fort och jag glömde helt bort att ta bilder på maten. Så allt jag kan bjuda på är lite förebilder av bordet. Klantigt!

Vi hade en jättetrevlig eftermiddag. Det är kul att jag fortfarande kan vara med fast jag flyttat från Göteborg. Och framför allt att dom vill åka hela vägen till mig. För jag hade nog inte kunnat leva utan dom härliga gourmemiddagarna. Det är verkligen lyx!

Vi saknade dock en stackars själ. Frida hade sträckt sig i ryggen och pallade inte bilresan. Synd! Men vi ses ju snart igen!

Japp! Då har jag fyra härliga middagar att se framemot innan det är min tur igen. Gööt mos!

2 kommentarer:

Karoline Sigoldson sa...

Hej! Vilken mysig blogg du har! och maten låter supergod! Tack för dina kommentarer på min blogg. Jag började med pysslet när min dotter föddes, i december 2004. Ska skriva en mer ingående kommentar med lite kommentarer mm, just nu har jag massor att plugga... Ville bara säga att jag sett din kommentar och inte glömt dig...
/Karoline

Anonym sa...

Hej!
Tack vad roligt.
Är jätte sugen på att börja pyssla lite efter att jag sett allt fint du gjort.
Lycka till med pluggandet!
/Frida