onsdag 29 oktober 2008

Långfrukost, Babysång och Morotsmuffins





Idag vaknade Esther väldigt tidigt. Därför hann vi med en riktig lång härlig frukost innan babysången. Hon verkligen älskar frukost. Fick hon välja skulle hon äta det till lunch och middag också. Favoriten är leverpastejsmörgås och ägg. Hon kan sitta och plocka med sina små bitar i flera minuter. Jätteskönt! Då får jag njuta av mitt kaffe ifred en liten stund.

Två dagar i veckan går vi på babysång. Detta gör jag enbart för Esthers skull. Hon älskar att sjunga. Jag är inte lika förtjust. Sitta och kallprata med andra mammor om våra barn är inte min typ av likör. Ibland är det någon där från vår föräldragrupp. Inte ofta men ibland och dom är i och för sig roligt att träffa. Vi har ju liksom något mer gemensamt än bara sången.

Men idag tog en av mammorna priset. Hon gjorde det som jag avskyr och hatar mest av allt. Prata bebisspråk med en vuxen människa!!!!!!! Hennes telefon ringde och tydligen var det hennes väninna som ville bjuda på lunch. Hela samtalet pågick med denna bebisröst. Jag skäms, ryser och mår illa. Varför? Jag vet inte hur många gånger jag har upplevt detta fenomen utspelas av olika tjejer. Ni ska veta att det är väldigt vanligt bland kvinnor i åldern 18-35. Jag hatar det!!!!!! Men varför gör man så här? Kan någon förklara. Vadå?, blir man lite sötare och gulligare med den där fjantiga rösten? Är det kanske bara jag som stör mig på detta?

Efter denna traumatiska förmiddag var jag bara tvungen att gå hem och baka några smarriga Morotsmuffins. Kände att jag behövde några extra kalorier;-)


Morots Muffins

Sätt ugnen på 175 grader

blanda i en bunke:
6 dl mjöl
2 tsk kanel
1/2 tsk salt
2 tsk bakpulver

Vispa ihop fluffigt:
1 dl farinsocker
2 dl socker
2 ägg
Tillsätt sen:
200gr smält smör
2 dl mjölk
2 rivna morötter

Blanda därefter i mjölblandningen. Vispa ihop lite lätt. Portionera ut i muffinsformarna. Bäst resultat blir det om man har en Muffinsform med plats för 12 muffins. Grädda i ca 20 min

Cream Cheese glasyr

Vispa ihop:
2 dl florsocker
1 pkt philadelphiaost
1 msk smör

Låt muffins svalna innan du lägger på glasyren.




4 kommentarer:

Petra Örn sa...

å vad gott, det måste jag prova!

Vilken liten sötis hon är alltså. Det är helt sjukt...jag skulle kunna äta upp henne! Jag tror inte på dig när du säger att hon är krävande =)

Anonym sa...

Jag sätter Esther på tåget så får du ha henne i en vecka. Sen får vi se vad du säger;)

Petra Örn sa...

ha ha ha, ja vi kan ju testa! Finns det returrätt med express så kanske jag vågar =)

Anonym sa...

Hej! Vilken goo dotter ni har! Sätt henne på tåget till Falun så tar morfar hand om henne!!! Kram